torsdag 15. mars 2012

Passert 3 år

9. mars fylte Alvin 3 år! Tøysete, rare, artige ulldotten vår! ;D
Selve dagen ble ikke markert stort. Han merker vel neppe forskjell, så det ble ikke sang, gaver og kake på senga selv om ungene sikkert hadde villet det. ;-) Men han fikk da en oksestrupe som gikk kjapt unna.
Etter kurset i spesialsøk har vi endret strategi i huset når det gjelder trening/tur. Det er slutt på de lange turene for å få ut energi. I stedet er det korte tisseturer og flere treningsøkter i spesialsøk på stua til alles glede og nytte! Hadde faktisk ikke trodd at det skulle utgjøre så stor forskjell - så feil kan man ta...
Første dagen etter kurshelga ble et gammelt lærbelte klippet opp i ca 10 cm lange remser og go'bitveska ble fylt opp og lagt i kjøleskapet. Når jeg finner fram det utstyret, blir han ellevill, danser rundt og piper til vi kommer i gang. Jeg starta rolig med å sitte i ro på en stol og vente til han snuste på lærbitene før jeg sa 'bra' og belønnet rett ved lærbiten. Gjentok flere ganger til han snuste kjapt og gjentatte ganger på biten for belønning. Så flyttet jeg på lærbiten inni mellom sånn at han måtte endre stilling, evt snuse litt rundt meg for å finne den. Tok korte økter og lekte mellom øktene for å holde motivasjon og fokus oppe.
Etter ganske kort tid hadde han skjønt tegninga og var klar for flere utfordringer. Da begynte jeg å gjemme bitene mens han satt ute i gangen og venta. Litt av biten stikker ut mellom sofaputer, under stolbein, under hyllekanter osv. Han virrer en del rundt først, går vel på overvær, men når jeg signaliserer nedover med hånda, begynner nesa å gå. Han blir stadig flinkere til å snuse sammenhengende, og jeg har begynt å dytte bitene lenger inn slik at ikke så mye stikker ut. Artig å se hvordan han jobber. :-) Han markerer, blir stående en stund til jeg sier bra og markerer gjentatte ganger. Om jeg blir for sein med å gi respons, begynner han å krafse eller dekkmarkerer i tillegg.
Planen er å kutte bitene opp i mindre deler og finne plastbiter i tillegg som variasjon. Også gleder vi oss til å begynne med blodsportrening igjen!! Det smelter og renner godt for tida, så vi håper det ikke blir så lenge til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar