mandag 27. februar 2012

Kurs i spesialsøk

I helga fullførte Alvin og jeg modul 1 i spesialsøk. Alvin har tidligere vist stor interesse for blodspor og annet snutearbeid, så jeg var litt spent på hvordan han ville like dette. Pga få deltakere ble fredagsteorien flyttet til lørdag, så ble det litt fredagskveld hjemme i stedet. :-)
Første økta tok det en stund før han skjønte hva han skulle - han hoppa, sleika, sjarmerte, la seg ned, peip, klynka og virra rundt oppe på plattformen før han tilfeldigvis begynte å nærme seg riktig boks og fikk belønning. Store øyne... Hva i all verden...? Derfra gikk det ikke lenge før han skjønte at det hadde noe med boksene å gjøre. Fornøyd gutt som fikk belønning etterpå, uten at jeg var helt overbevist om at han hadde knekt koden.
2 økter til ble gjennomført lørdag, og han ble mer målbevisst og jobba mer konsentrert etter hvert. Halvveis i 2. økt måtte matmor ta over arbeidet, og det ble mye stokking av armer og bein, godbiter, flytting av bokser og en del småtrøbbel, uten at Alvin slutta å jobbe helt, heldigvis... Om kvelden var han faktisk litt rastløs selv om jeg trodde han skulle være rimelig utslitt. Spørs om han var gira i stedet... Mor sovna hvertfall godt om kvelden. ;-)
Søndag starta vi på nytt med friskt mot. Gikk raskere å få ham i gang med jobbinga, og gradvis ble det lettere å få teknikk bak plattformen for mor også. En del tabber ble det, men vi opplevde begge mestring og framgang, og det hjalp på. Rampegutten rakk selvsagt å stikke av en runde rett før han skulle i bilen også - mor er for treig... *grrr* Ble litt lettere å falle til ro om kvelden nå.
I tillegg til aktivisering og teknikker fikk mor med seg nyttig teori om både snuter, lukt og hund generelt. God tid til diskusjoner ble det også siden vi var bare 3 deltakere. Mor fant ut at det måtte nye strategier til for å få bedre kontakt med Alvin og unngå at han kjører løpet når vi er ute. Hans snuseinteresse overgår stort sett alt annet, så nå skal det bli andre boller. Slutt med snuseturene og over på nesearbeid inne! Familien fikk klar beskjed om at det nå blir andre tider mtp hundetrening.
Med inspirasjon og godt mot starta vi på etter 'morgentoalettet' som nå foregår rett bak gjerdet utafor huset til Alvins forvirring og delvis fortvilelse. Rett inn og oppstart av trening. En bit av et lærbelte skal brukes som target, og Alvin snuser kjapt på den, får belønning og kikker storøyd på meg. 'Hva? Bra og snop i dag også?' Han gjentar det noen ganger før han blir frustrert, legger seg ned, slikker meg på beina, krafser og virrer litt rundt. Kommer tilbake, snuser, får belønning og deretter nylaget leke som premie - buksebein i tråd! :D Kjører ei økt til når han har roet seg ned. Denne gang tar det lengre tid før han skjønner hva jeg vil, kanskje fordi jeg har satt meg litt annerledes. Men han får et par snus med belønning før han får leken sin og vi avslutter med litt kos og godbit. 10 min får holde i første runde. Har tenkt å ta ei økt til før ungene kommer fra skolen, og etter middag skal alle få en introduksjon hvordan vi skal trene og belønne framover, for nå er mor litt lei alt tullet. ;-)
Hovedaktøren selv slokna som et skudd under stolen min i skrivende stund...

2 kommentarer:

  1. Høres ut som det blir nye tider på Alvin ja ;)Lego og jeg skal på samme kurs om en måned. Er veldig spent på hvordan han takler det :)

    SvarSlett
  2. Høres ut som både mor å Alvin har lært mye i helgen. Mor har kanskje skjønt mer. Men dette kommer Alvin til å ta på strak arm etterhvert. Utrolig gøy å lese hvordan helgen har vært :) Og at dere har fått ny trenings strategi.
    Gleder meg til flere blogg innlegg om hvordan de nye rutinene går.. Lykke til

    SvarSlett