lørdag 16. juli 2011

Kanin eller fisk?

Såvidt jeg har fått med meg er cockeren opprinnelig en støtende fuglehund som skal støte opp fugl, la jegeren skyte og deretter apportere viltet (and, gås el.l). Når det gjelder vår egen pelskledde venn begynner jeg å lure på om det også er andre gener innabords... Han tar nemlig stand på nabolagets kanin! :D Og mer enn en gang! En nabo har en 'Houdini'-kanin som er mer utafor buret på tokt enn innafor burets 4 vegger. Det medfører at hun (selvsagt - en dame som vet hva hun vil!) farter løs i gata til hundenes opphisselse. En kveld på luftetur så jeg kaninen og var spent på hvordan Alvin ville reagere. Han oppdaget den fort og satte umiddelbart farta ned, listet seg et par skritt nærmere før han sto. Jeg sa ingenting, men holdt godt i båndet og venta på eksplosjonen. Alvin snuste i mange sekunder før han lista seg et par små skritt framover før han igjen tok stand. Den ene foten var halvveis oppi lufta - stemningen var til å ta og føle på! :D Kaninen tror jo den er kongen i gata og var ikke akkurat lettskremt, så den satt til Alvin var omtrent 1 meter unna før den hoppa noen meter bort. Snakk om reaksjonsevne på hunden! Han gikk omtrent ut av sitt gode skinn, spøla bortover asfalten mens jeg hang i båndet alt jeg klarte. Jaktinstinkt, ja! :p Det samme gjentok seg noen dager seinere, og jeg måtte nesten le. Han reagerer helt klart på fugler også, men dette var mer komisk. Så hvis noen trenger harehund til høsten, kan vi inngå en utleieavtale! :D
I dag skulle jeg prøve ham på mer vannapport mtp jaktanleggsprøve. Vi fikk en halv måkevinge på siste kursdagen i vår, og den festa jeg på en apportleke i bånd. Ut på tur, Alvin skjønte umiddelbart at noe skulle skje og var utålmodig da vi kom fram til vannet. Han fikk på seg sele og langline (i tilfelle han skulle legge på svøm nedover elva...) og fikk kommando 'sitt' ved vannkanten mens jeg gjorde klart til 'fuglekast'. Han heiv seg omtrent uti før jeg rakk å kaste, og han la på svøm med friske fraspark! :D Utrolig artig å se! Han svømte med halen svinsende selv under vann, plukka opp 'fugleapporten' og kom inn til land igjen. Utfordringen blir jo å få ham til å komme og levere... Han vil nemlig alltid gjemme skatten sin, men han slipper umiddelbart, heldigvis. Så var det uti igjen. Han var ellevill og hoppa uti gang på gang og skjønte ikke helt hvorfor vi måtte gi oss... Dermed burde vel vannapporten ikke bli så uoverkommelig på prøve.
Stjernetegnet hans kunne forresten ikke blitt mer korrekt - han er jo en fisk! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar